Ronny Lam

about://tech

Leiderschap Bij Verandering Cisco Systems

In het verleden heb ik veel met en voor Cisco Systems gewerkt en ik denk daardoor te kunnen zeggen dat ik iets van de cultuur in het bedrijf ken. Ik heb het intensiefst met het bedrijf gewerkt in een tijd dat het bedrijf bezig was aan een grote verandering, zie ik nu. Het bedrijf heeft volgens mij altijd een zeer transparante structuur gehad en is zeer innovatief geweest bij wat wij nu Het Nieuwe Werken noemen. Er zijn twee zaken die mij in 2002 al opvielen. Ten eerste was het organogram relatief plat en was altijd up-to-date beschikbaar. Zo zag je in het adresboek al hoever je van John Chambers verwijderd was. Ten tweede viel mij op ICT-gebied in 2002 een nieuwigheidje op. Het bedrijf maakte al uitgebreid gebruik van VoIP en had dat gekoppeld met computer en GSM. Op het moment dat ik met een Nederlandse accountmanager in San Jose was logde hij in op een PC die daar stond. Prompt ging het voicemail lampje branden van de telefoon die er naast stond.

Het volgende interview is met John Chambers die op een voor mij hele menselijke en persoonlijke manier vertelt hoe hij het bedrijf heeft veranderd en wat voor rol hij daar als leider in had. De mooiste quote komt aan het einde als hij concludeert dat verandering makkelijk is als het om anderen gaat, maar heel moeilijk is als het jezelf betreft.