Ronny Lam

about://tech

Mobile Operator Rant #3: Droam

Droam heeft een doorstart mogen maken, niet dat ze failliet waren, maar Philip Actor heeft op de Sociale Media wel het beeld gegeven dat het er tegenaan zat.

Droam is een in mijn ogen geweldig initiatief om het voor iedereen mogelijk te maken goedkoop mobiel internet in het buitenland te kunnen gebruiken. Ze doen dit door een dag voor vertrek een MiFi met een data-abonnement voor het te bereizen land naar je huis te sturen, die je dan mee kunt nemen en bij aankomst te gebruiken. Bij terugkomst stop je de MiFi weer in een enveloppe in de brievenbus en het daadwerkelijke verbruik wordt met je borg verrekend. Tot zover de theorie die fantastisch klinkt.

De werkelijkheid bijkt echter weerbarstiger, niet alleen voor de gebruiker, maar ook voor Droam. Tot voor kort was het voor Droam onmogelijk om roaming, anders dan het te bereizen land, te voorkomen. Nu blijken er twee gebruikers te zijn geweest die gezamenlijk (slechts) 6GB, in een ander land dan waar de dienst voor bedoeld was, gebruikt hebben. Met een tarief van een 10 euro per MB lopen de kosten dan gauw op. Uiteindelijk ging het om een bedrag van 75.000 euro, te betalen aan andere netwerken. De gebruikers waren zich van geen kwaad bewust en weigeren dan ook te betalen. Als argument werd gebruikt dat klanten een betalingstermijn van 60 dagen hanteren waardoor de benodigde liquiditeit om aan de debiteuren te voldoen niet aanwezig was. Blijkbaar, en logisch, zijn de marges op het product zo dun dat dit soort dingen niet opgevangen kunnen worden door wat spek op de botten. Het gevolg was een zwaard van Damocles boven het hoofd van Philip Actor.

In een Sociale Media campagne heeft Philip Actor mensen gevraagd om alvast een bestelling voor de zomer te plaatsen zodat Droam aan zijn schuldeisers kon voldoen. Blijkbaar hadden wij er als klanten zo weinig vertrouwen in dat slechts een derde van het benodigde geld behaald is. Even leek het erop dat Droam het dan ook niet zou redden. Maar toen bleek enerzijds dat de door Actor gecommuniceerde deadline niet de deadline van de schuldeisers was. Het was een deadline om te bezinnen op vervolgstappen. Anderzijds bleek er ineens een gulle leenheer te zijn die 50.000 euro aan het bedrijf wilde lenen. Droam is daarmee voorlopig gered.

Dat de praktijk voor de klant weerbarstiger is kan ik als klant beamen. Ik heb voor een reis naar de US een Droam gehuurd en keek erg uit naar het gebruik ervan. Na bestelling arriveerde het pakketje met de Droam keurig een aantal dagen voor vertrek. Voor de zekerheid de MiFi helemaal volgeladen en op pad naar de US. Op het eerste vliegveld in de US waar wij een overstap moesten maken bleek al dat de MiFi niet de beloofde 4 uur mee ging. Na een half uur tot drie kwartier was de batterij leeg, en niet meer vast te houden heet. Gelukkig is er gewoon stroom in de passagiershal, dus konden we wel doorwerken, maar we waren in onze mobiliteit beperkt. Naarmate onze reis vorderde werd dit probleem alleen maar erger, totdat de MiFi op een gegeven moment niet eens meer wilde laden.

Toen heb ik maar eens gebruik gemaakt van de SMS-helpdesk. Die werkte uitstekend. Ik kreeg zeer snel reactie met als advies om de batterij te verwijderen en er weer opnieuw in te doen. De MiFi begon inderdaad weer te laden, maar hield daar ook niet meer mee op. Na een nacht aan de stroom was hij nog steeds aan het laden, en de MiFi kon niet langer dan een kwartier meer werken. Omdat we maar een week onderweg zouden zijn en we halverwege waren, was het te laat om nog een nieuwe MiFi of batterij te laten opsturen, dus de rest van de week hebben we het er maar mee gedaan.

Bij terugkomst in Nederland direct de helpdesk gebeld en gereclameerd. Ik moest hem opsturen zoals ik toch al moest doen en dan zouden zij hem gaan testen. Na twee weken niets gehoord te hebben heb ik er maar eens achteraan gebeld. Ze waren er nog mee bezig. Na weer een week weer gebeld en ze waren nog steeds aan het testen. Na weer een week ben ik een gaan twitteren dat ik zat te wachten op een reactie van Droam. Nog geen uur later komt er een reply van Philip Actor. “Of ik een gedegen test wilde of gewoon op mijn geld terug zat te azen.” Het eerste wilde ik zeker en het tweede zou ik een nette reactie vinden, sterker nog: ik zou er geen vier weken op hoeven wachten. Maar wat bleek: men had moeite om te testen omdat het een CDMA apparaat betrof wat in Nederland niet werkt. Het ding kon dus niet volledig belast worden, werd dus niet heet en de batterij ging dan ook niet zo snel leeg. Maar, ik kreeg mijn geld terug, twitterde Actor.

60 dagen later stond het geld inderdaad op mijn rekening. Ook Droam hanteert dus de gewraakte 60-dagen termijn. Later bleek dat er meer gebruikers zijn die last hadden van een slechte batterij. Een extra reden voor mij om uiteindelijk mijn eigen MiFI te kopen en per land waar ik heen reis een prepaid SIM aan te schaffen. Ik ben geen groot-verbruiker, maar wil wel graag verbinding hebben. Uiteindelijk is het niet duurder. Vooral omdat je de MiFI in Nederland ook gewoon kunt blijven gebruiken.

Tenslotte nog een laatste Droam puntje. Ze bieden een Nederlandse oplossing aan waarbij je voor 400 euro een MiFi krijgt en een jaar lang 2GB per maand aan data kan verstoken. Daarnaast krijg je nog wat Vouchers om buiten de vakanties in het buitenland te mogen gebruiken. Droam is hiermee veel en veel te duur. Voor iets meer dan de helft heb je een vergelijkbaar aanbod bij onder andere Vodafone en T-Mobile. Zonder Vouchers, dat dan weer wel.